haiti2011.reismee.nl

Stroom

Stroom heeft voor ons hele verschillende betekenissen hier, bij Else-Marlies en Hermien denk je dan aan stromen kinderen die in de rij staan om te mogen spelen, Leen en Rik stromen over van liefde voor de jarige Deborah, Debbie in de Volksmund en haar zusje Gaby, Willie's hart gaat van twee dingen sneller stromen, van staal om te vlechten en van mensen in nood. Wim stroomt over van plezier als hij bedenkt hoeveel mensen er wel niet reageren op zijn proza, en dan met name dat het er meer zijn dan bij anderen, bij Jan stromen de tranen over zijn wangen als hij denkt aan de kerk en de andere mooie dingen die hij heeft mogen doen en beleven en bij Ruud en Michel is stroom onlosmakelijk verbonden met de electriciteit die we gisteren bij een kleine 40 graden hebben aangelegd in de kerk. Het eindresultaat mocht er zijn, gisteravond tijdens de dagsluiting hebben tientallen mensen er al plezier van gehad.

Gisteren was ook de dag dat Jan en Willie 'Dimanche' leerden kennen, hij werkt hier op het terrein, het is niet bekend bij ons of dat (al) betaald werk is, maar hij werkt hard en is heel behulpzaam bij van alles. Jan nam hem mee naar ons verblijf om iest te drinken, de pepernoten die hij aangeboden kreeg verdwenen direct in zijn zak voor de baby (twee jaar). Jan wilde die baby graag zien en samen met Willie is hij naar het schamele huisje gegaan, een paar potjes babyvoeding namen ze ook mee. De familie woont in een klein houten huisje en heeft een zeer kleine woonkeuken en een kleine slaapkamer waar iets van kleding aanwezig is en een tweepersoons bed. Verder is er eigenlijk niets. Vanmorgen werd er al geopperd om geld in te zamelen maar dat durven we eigenlijk niet aan, er zijn hier immers alleen maar schrijnende gevallen en die kunnen we domweg niet allemaal helpen, geef je de een geld dan zal de ander zich ongelijk behandeld voelen. We weten niet wat we hiermee aan moeten. Wel hebben we in overleg met de Duitse leiders van de groep, Linda en Waldemar besloten om ze in onze overvloed te laten delen. Eten dat overblijft sparen we op en geven we aan die familie, samen met wat babyvoeding dat hier ook aanwezig is.

Pastor Anel zal dat minder leuk vinden want hij verheugd zich alijd op mijn brood :)

Aan de kerk wordt nu alleen door Willem gewerkt, hij is een zeer handige timmerman die de kansel gaat repareren. Donderdag gaan we op de een of andere manier naar Hart voor Haïti en de oude basis Chambrun waar we even gaan kijken hoe alles er bij staat. De vrachtbus hier is een beetje stuk en gaat morgen in reparatie, we hopen dat hij morgen weer klaar is en moeten anders een busje of zo huren voor een dag. Het rijden is hier best te doen, ze zijn een tikkie gestoord als ze op wielen zijn maar ik word koud noch warm van een beetje getoeter en begin meestal vriendelijk lachend te zwaaien, dit tot groot vermaak van Elisee die weet hoe anders de Haïtianen het bedoelen op dat moment. Ik heb hem verteld dat ze in Nederland altijd toeteren als ze je aardig vinden en dat ik dan ook altijd terugzwaai...

vannacht ben ik voor het eerst wakker geworden van de kou, het is hier natuurlijk ook winter en het was afgekoeld tot een graad of 23. In Nederland stik je dan van de hitte maar hier wen je daaraan en voelt het fris aan.

Even ter geruststelling, wij hebben hier geen mist, geen wolken maar wel bewolking door verbrand afval. Ze gooien hier alles van zich af, een ander raapt het ooit wel weer op en verbrand het in de open lucht. Je wordt hier gewekt met vieze rook en gaat met diezelfde lucht ook weer naar bed, als roken slecht is voor je longen..... wij weten iets dat erger cq slechter is. Een week in Port au Prince is naar ons idee slechter voor je als een jaar ketingroken.

Naast een vieze rooklucht ruik je onderweg ook de lucht van onze vuilnisbelt maar dan factor 26.... ongeveer en de lucht van de haven van Spakenburg als ze er een jaar niets aan zouden doen. We verlangen allemaal (ook Else-Marlies :)) naar een lekkere douche, zo eentje met warm stromend water waarmee je het vuil en de zweetlucht van je lichaam kunt verwijderen en dat je daarna dan lekker ruikt en een luchtje op kunt doen en zo..... Of een douche waar je onder kunt staan en niet hoeft te hurken, en dan zonder kakkerlakken die je eerst in het putje moet zien te spoelen, begrijpen jullie was we bedoelen? Ach, Else-Marlies, na ons nog een week of 10, moet lukken toch?

ik zal zo nog even een paar foto's proberen op de site te krijgen, het kost heel veel tijd, per foto gemiddeld ongeveer een kwartier. We hebben al van iemand 100 extra foto's kado gekregen, ik meen het als ik zeg dat we dat heel leuk vinden, maar we kunnen ze gewoon niet plaatsen. Mocht iemand ons werk willen steunen op een manier die we heel erg op prijs stellen, en waar wel iets mee kunnen, kijk dan eens op deze website: http://gainhelpt.nu/2011/10/woordenboeken-voor-school-in-haiti/?utm_source=GAiN+lijst+20110203&utm_campaign=00c9cf4551-GAiN_nieuws_201110&utm_medium=email

Het zou een opsteker zijn als iedereen die 20 euro voor een woordenboek zou overmaken zodat we aanstaande vrijdag er nog voor zouden kunnen zorgen.

Ook mensen die alleen op de oproepen van Willem willen reageren mogen hun hart dit keer laten spreken.

Ik beloof dat we een mooie foto zullen nemen en publiceren!

Dan nog meteen maar een oproep, ze zouden hier heel graag met computers willen leren werken. De verwachting is dat er tussen nu en een week of wat permanente stroom is en vanaf dat moment kunnen ze computers gebruiken. Het hoeven geen nieuwe te zijn, als ze het nog maar (een poos) doen. Heeft u zo'n apparaat, geef dit door aan Ronald en Alice Philippo, ronald.alice.gainholland@gmail.com of aan Ruud Speksnijder r.speksnijder@gainhelpt.nu

Alvast heel erg bedankt!!

Groetjes,

Michel en de groupies....

Ja:ro

'k heb net de computer oproep doorgestuurd naar twee bekenden die in die wereld zitten. Heb zelf nog wel een 15 inch TFT scherm hier staan.

Daarnaast is er 50 euro binnengekomen op de oproep voor woordenboeken, maar is er in totaal 800 euro nodig.

Ronald

Hoi allemaal,

Wat een verhaal weer Michel. Jij moet schrijver worden. Op mijn werki staan zeker 10 pc's. Moet echter nog windows xp op geïnstaleerd worden. Tracht dit voor de kerstvakantie te doen. Daarna kunnen ze door naar Haïti.

Sterkte nog voor de komende dagen.

Ronald

Gerrit

Hoi mannen en vrouwen de laatste loodjes.

Else nog een paar dagen en dan heb je eindelijk rust of zul je ze een beetje gaan missen? Wel blijven schrijven hoor op die deze of andere weblog. Anders kunnen we niet reageren.

Oke na een minuut denken doe mij maar een woordenboek. Als ik een volgende keer een reis mee ga wil ik daar natuurlijk wel normaal engels liever Nederlands kunnen spreken met de locals!

Jan je huis staat er nog hij kwam vanmiddag zowaar uit de mist weer tevoorschijn..

een goede reis en tot in Nederland Gerrit