haiti2011.reismee.nl

Waar de verhoudingen zoek zijn

Stel je wilt van Amsterdam naar Utrecht, het is een nationale feestdag en het is 12.30. U komt in Utrecht aan en de winkels zijn dicht, hoe laat bent u dan weer in Amsterdam??2 uur later?? 2 1/2 uur later???

Stel je zit in Leogane en je wilt naar Port au Prince, het is een nationale feestdag en het is 12.30. Je komt in Port au Prince aan en bijna alle winkels zijn open, alleen geen van de drie winkels waar jij je materialen kunt kopen is open. Je besluit terug te gaan. Hoel laat ben je dan in Leogane? 5 uur later :) Dat overkwam ons dus vandaag....

Vanmorgen gingen we naar Port au Prince om boodschappen te doen, de chauffeur was ziek dus mocht ik (Michel, zonder internationaal rijbewijs) rijden. We kochten allerlei levensmiddelen en gingen naar Leogane om daar naar de 'Gamma' te gaan, helaas had die als enige stroomkabel tweelingsnoer, geen kroonsteentjes, geen hanglampen en geen tl verlichting. In Port au Prince, daar moesten we zijn.... De schroeven hadden ook het verkeerde formaat, Wim wilde 45 mm x 4 mm en hier hadden ze allee 45,5 mm x 3,9 mm en daar durfden we natuurlijk niet mee thuis te komen, sommigen onder u kennen Wim en begrijpen ons dus helemaal.

Terug naar Port au Prince dus..... hadden we die schroeven maar gekocht want de winkels waren hier wel dicht. Leendert heeft het laatste stukje (perfect) gereden, wel werden we ingehaald door fietsers, dat wil zeggen, één fiets met twee personen, geen tandem die lekker door kon trappen maar een knul die zijn liefje op de stang had. Wat we al niet vonden op ons pad, scheuren, gaten, kuilen riviertjes...... drempels, soms wel drie (en ik zag er maar twee dus Rik vloog volgens oogetuigen 40 cm omhoog). Ik heb veel tijd gehad om met Elisee te praten, hij is de knul die zijn tweelingbroer verloren is tijdens de aardbeving, hij had bijzondere verhalen en vertelde zijn kracnt te putten uit Psalm 91:15. Wij hebben deze tekst bij de dagafsluiting gelezen en ik mocht zijn verhaal erbij vertellen.

De dag is als wisselend positief ervaren, Jan's meesterwerk is bijna klaar, de pastor wilde een vlonder en heeft die gekregen, voorlopig in de vorm van gebruikte bouwmaterialen en het gebroken kruis van verwrongen staal is klaar en mag bevestigd worden, Tja, de stroom is dus een lastig punt....

Rik heeft zich vermaakt, vond alleen de gratis aangeboden vliegles wat minder. Hermien vond het spelen met kinderen helemaal geweldig, Else-Marlies sluit zich daarop aan en verteld dat ze de tijd volledig vergeten is. Om 17.00 moest ze gehaald worden, wat een verschil met een paar dagen geleden.

Ruud heeft gemengde gevoelens aan de dag overgehouden omdat hij graag de monteur had gespeeld en er geen materiaal was. Wim heeft één van de vier plantenbakken kunnen maken en hoopt dat het morgen beter gaat. Leendert vond het wel aardig, vooral het vrachtbusrijden, hij was alleen verdrietig dat die fietser hem inhaalde. Gelukkig had hij zijn ogen even dicht toen die man met één been langs de auto strompelde...

Willie was weer lekker in de bouwput aanwezig, als de BAM haar ziet krijgt ze vast een baan aangeboden. De bouw is stilgelegd omdat Willie al het staal heeft opgemaakt, op Willies tempo valt geen staal in te kopen.

Als groep hebben we besloten om Elisee een beetje te steunen, hij heeft zijn rijbewijs gehaald maar moet hem nog ophalen, en dat kost hier 1000 Haïtiaanse dollars, $ 125,00. Wij hebben ieder $ 15,00 gelapt en Elisee gevraagd om morgen (zaterdag) of uiterlijk maandag zijn rijbewijs op te halen en een rondje met ons te rijden. Als hij er hier voor had moeten sparen dan zou hij er jaren over hebben gedaan en nu kan hij het meteen regelen. Wat een blijde glimlach heeft die man.

Morgenochtend om 07.00 gaan we weer naar Port au Prince om de materialen te kopen, we zijn dan rond de midda weer terug om circa 200 broodjes te maken.

We ontbijten morgen met anijsbrood en/of kruidenbrood met knoflook, dat staat nu te rijzen.

Tot morgen,

Michel en de rest.....

Anneke

Wat is het dan makkelijk als je even kan bellen.
Is het nog wel gelukt met de schroeven.

Succes.

Wouter

Hallo Michel (en Rik),
Heb even tijd genomen om jullie verslagen te lezen, en begrijp dat je leven daar veel lijkt op het leven thuis :) (hard autorijden, Gamma, oliebollen bakken).
Hartelijke groet, ook van Gré.

Joyce

Hoi pap en Rik,

Ik reageer maar even op jouw stukje, we moeten natuurlijk niet hebben dat een ander persoon meer reacties krijgt;) leuk om te lezen wat jullie allemaal meemaken! Ik blijf jullie volgen!
Groetjes Joyce

Gerrit en Nelleke

Ja
ook ik zal kijken of de weegschaal wat meer in balance komt dus hier mijn reactie telt dubbel ook namens Nelleke

Rik ik zoek nog een vliegenier dus wie weet blijf oefenen of je hoger komt dan 40 centimeter.

Wat doet die jan daar toch elke keer in de kapel. is zeker lekker in de schaduw?. Jan vanuit het witte Huis als ik nu naar buiten kijk is je huis er niet alleen wat vage schimmen op de weg.
kortom blijf nog maar een weekje langer weg hier is het koud en klam. Michel moet ik vanmiddag ook nog in de mist de route aan wat mensen aan leren dat gaat hem niet worden. Hoe gaat het met je baard?

Lieve mensen geniet nog even van die laatste dagen. Else kan je voor Nelleke en mij niet zo'n lief klein zwartje inde lege koffers van Michel stoppen. Hij houd wel van zware vrachten.
Heeft Michel jullie ook al steentjes verkocht? of gedraagt hij zich daar meer dan bij ons?
Groet Gerrit