haiti2011.reismee.nl

Ontwikkelingshulp?

Beste lezers,

wat is nu precies ontwikkelingshulp? Help je dan een ander met ontwikkelen en moet dat altijd bij andere volken? Zo maar een vraag die spontaan in me opkomt. Onze missie heeft sinds gisteren deels een ander doel gekregen, het kinderwerk verloopt echt super, de kinderen komen na school en huiswerk al bij ons langs om te vragen of de dames met z willen spelen. Als er iemand een wond(je) heeft komt hij langs om zich door Leendert telaten behandelen/vertroetelen. We geven dan vaak iets kleins omdat ze zo dapper zijn en een snoepje voor de pijn. Soms denk ik wel eens dat ze zich expres ....... nee, dat is natuurlijk niet zo, maar het is wel stukken minder erg als je je bezeert.

De kinderen wonen, leren en spelen in een bouwput waar geen ontsnappen aan is, dat vraagt best veel van ze.

's morgens worden we gewekt met 'Dit is de dag....' in het Frans of Creools, 's avonds bij de dagafsluiting zingen ze 'Volle verzeek'ring Jezus is mijn'. God moet het hier geweldig vinden, want dit is niet alleen op zondag, maar ook van maandag t/m zaterdag, school of geen school.

Vanaf vandaag zijn we grotendeels gestopt met bouwvakken in de bouwput, maar hebben we onze eigen bouwput, de St.Jan's Kathedraal. Aanstaande zondag willen we die gaan openen met een klein feestje, we gaan brood(jes) bakken en doen er wat Hollands lekkers op, bekertjes limonade erbij, ballononetjes en wat slingers en we hebben feest. We gaan de eerder genoemde liedjes in het Nederlands zingen en willen zo onze verbondenheid met de Haïtianen door Hem uitbeelden.

De pastor, Anél was door het dolle heen toe we het hem vertelden en de jeugd loopt uit om ons in hun spaarzame vrije tijd te helpen, zo leuk!!

We hebben ook bedacht dat je hier geen ADHD moet hebben, in Holland is dat geen pretje maar hier blaas je jezelf dan gewoon op, je smelt als het ware. Net als dat je een 6 volt speeltje met 12 volt af gaat spelen :)

Vanmorgen heb ik de opening van de dag op school gefilmd, wel in twee delen want anders is het wat lang. Netjes in de rij, eerst wat liedjes voor de Heer en dan het volkslied en de vlag hijsen. Als laatste keurig netjes rustig de klas in.

Het brood smaakt heerlijk hier, ook Linda en haar familie zijn zo onder de indruk dat ze tegenwoordig bij ons ontbijten. Vandaag hadden we een rozijnenbroodje met extra haver (speciaal voor de zeehond), banaan, pinda'sen honing en een hartig broodje met veel kruiden en gebakken uitjes. Tot op de laatste kruimel komt het op..... Voor Linda gaat een wereld open, wat je allemaal met brood kunt doen!

Zo, ik ga nu gezellig zijn tijdens het koffie / thee drinken,

Vanavond hopelijk weer wat foto's en als alles meezit een filmpje, maar dat geef ik niet al teveel kans.

Groetjes van iedereen,

Michel

Gerrit

Leuk die verhalen

roodje zus broodje zo wees maar lekker creatief Hebben jullie al wat gedaan metd e fiets banden?

groetjes vanuit het witte Huis waar ik een geweldig maar vermoeiend Vader dochter weekend aan het houden ben.

Hoop hier wat opvolgers uit de groep te ronselen!

Groetjes Gerrit