haiti2011.reismee.nl

Terugblik

Na een fantastische laatste dag waarin we bijna gehuldigd zijn en we een zeer speciale voorstelling uit het boek Esther kregen voorgeschoteld is het tijd om af te sluiten. Over 20 minuten vertrekken we naar het vliegtuig, we hebben dan 3 uur de tijd om de 45 kilometer af te leggen in een auto die steeds meer kuren krijgt. Geen wonder overigens als je de wegen hier bekijkt, als de kuilen en drempels onder de 15 centimeter blijven is het een vlakke weg, voor mensen die het niet gezien hebben met eigen ogen is het helaas niet voor te stellen.

Tijd voor een terugblik, geheel mijn (Michel's beleving):

Wat was dit een supergroep en wat hebben we veel bereikt!

Nog even een laatste voorstelronde:

Willie, heeft zich ontpopt als een super huismoeder, maakt volgens Leen thuis de beste snert van de hele wereld, en was als ijzervlechtster gewoon helemaal geweldig. Wat een energie zit er in en komt er uit deze vrouw. En wat was ze geduldig met ons. Willie, heel erg bedankt voor deze twee weken!

Else-Marlies (wij spreken dat uit als Else-Maairrlies, (een beetje Anglo-Amerikaans dus) is samen met Hermien een gouden duo. Ze is superlief met de kinderen, stond voor de mannen om 06.00 op om ontbijt klaar te zetten en samen te ontbijten. Wat een heerlijke meid is zij! Else-Marlies, ga zo door en houd onze naam hoog!! Fijn om je te hebben leren kennen.

Hermien was als tolk (dankzij haar giga voorbereiding met de Franse taal) helemaal onmisbaar. Ze had vaak een kritische blik, naar alles inclusief de leiding maar was heel realistisch en heeft zich helemaal aan de omgeving aangepast. Ze zullen je hier heel erg missen, en ik zal je ook missen, je bent een schat!

Ruud heeft voor GAiN Nederland goede dingen kunnen doen, was eerst bouwvakker, later elektromonteur (zeer verdienstelijk!!) en heeft het team 's avonds iedere avond samen gehouden. Een heerlijke teamplayer die zich aanpaste aan sommige deelnemers. Bedankt dat je dit avontuur samen met mij wilde ingaan, ik heb er geen moment spijt van gehad!

Leen was onze verpleegkundige maar natuurlijk ook een bouwvakker. Jammer dat je de laatste dagen minder kon doen, maar je hebt alles gegeven en was een bijzonder waardevolle aanvulling op ons team!

Wim is een fantastische timmerman met een hoge dosis humor die dol is op de biefstukken die hier rondlopen. Dat hij zoveel fans heeft is niet voor niets. Recht voor zijn raap maar altijd oprecht. Ze zullen vast vaak aan je terugdenken als ze op je banken zitten. Wim, hoe zat dat nou met die biefstukjes?? Bedankt ook voor je super humoristische bijdragen op de weblog, ik heb heel erg van je genoten.

Rik heeft samen met Leen de Duitse dames en Ruben (bijna genationaliseerd tot Nederlander) heerlijk vermaakt. Zijn 'schoonmoeder' loopt met hem weg en hij heeft hier naast het bouwen aan de bouw en relaties met mensen vooral zijn relatie met God naar een hoger peil getrokken. Elisee is wat dat betreft een groot voorbeeld voor hem geweest. 'Thuis bad ik nog maar een paar keer per week, hooguit, hier minimaal vier keer per dag, dat wil ik thuis vasthouden' sprak hij laatst naar me uit. Ik ben heel blij dat God je met ons meestuurde man!

Jan.... Tja, wat moet ik daar nog over zeggen, heeft hier zijn sporen denk ik als meeste achtergelaten. Is begonnen met de St.Jan's Kathedraal heeft vervolgens de Rue du Jan/Hokke gestalte gegeven, het Hienschplein voor de kerk aangelegd en alle straten in ons 'bungalowpark'geëffend. Jan, ik heb het als een voorrecht ervaren om jou te mogen leren kennen!

Michel. Ik deed meer aan netwerken dan aan bouwwerken,heb wel geholpen bij het opzetten van het vlechtwerk en geholpen bij de bouw van de St.Jan's, was verder veelvuldig in de keuken te vinden om brood te bakken (later ook aan Else-Maairlies doorgegeven) en was chauffeur van de groep. Ik voelde me met jullie enorm thuis op Ca-Ira en heb weer een stukje van mijn hart achtergelaten.

Wat we in ieder geval al bereikt hebben:

We hebben de St.Jan's geopend, de kerk is op de oude plaats in eenvoudiger vorm herrezen.

Tientallen meters vlechtwerk en beton zijn niet in de laatste plaats door onze neergelegd.

Het kinderwerk is van start gegaan

Er is begonnen met schoonmaken van het terrein

We hebben geïnvesteerd in de muziek hier ter plaatse, een elektrische gitaar, trommelstokjes en een nieuw keyboard gekocht.

De eerste woordenboeken kunnen besteld woden bij bol.com (die leveren toch gratis af??)

We hebben aan alle kinderen een stukje van God's liefde kunnen laten zien door die knuffel, dat kleine stukje extra aandacht en het spelen. De kinderen voelen dat ze iets waard zijn.

Ons bezoek aan dit toch wel getraumatiseerde land is meer dan de moeite waard geweest, we zijn er allemaal rijker vandaan gekomen dan dat we heen zijn gegaan. Natuurlijk zijn er verbeterpunten, natuurlijk loopt niet alles zoals in eerste instantie is doorgegeven. Maar we zullen deze punten zoveel mogelijk zien te bespreken na thuiskomst zodat ook volgende groepen weer dankbaar werk kunnen doen.

GAiN, bedankt voor deze mogelijkheid,

Heer, dank U wel dat we Uw nabijheid mochten ervaren als we blij waren omdat iets gelukt was, als we gelukkig waren omdat we zoveel mooie dingen mochten zien en ervaren, als we verdrietig waren omdat iets niet gelukt was, en als we intens verdrietig waren toen we hoorden van het verlies dat de familie Hokke, Leen en Willie aan het einde van deze reis te verwerken kreeg. Dank U dat U ons bewaard heeft en ons heeft willen inzetten voor Uw werk!

Een ieder die ons volgde, reacties plaatste en voor ons bad willen we ook bedanken, we hebben dat erg gewaardeerd!!

Ja:ro | PR GAiN

Ik wil dit stukje gebruiken voor een artikeltje op de website en voor in de GAiN nieuwsbrief.